Skip to main content

what is LIFE?

 
dri tingkap bilik aku

Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change

assalamualaikum
malam tadi, baru jerk aku habiskan buku dr feberet writer aku. hmmm~baru terasa yg hidup ni betul2 sekejap. tak tahu ape yg nak jadi seterusnye.(feeling buku cerite) mungkin jugak kita dah x ada kat dunia ni. atau dugaan lepas ni tak tahu ape bentuk gaye pulak.

bangun jerk semayang subuh terus x lalu dah nak tido. awww~ (tulis blog lah) haha terase macan nak hirup udara segar! cewwwh~ haha (gedik) eh. t lau kelua umah kank kate aku buang tebiat, tak pelah, aku bukak tingkap jerk. aku suke sgt tgk langit yg sedang keemas emasan bercampur dgn udara yg sejuk2 gitu. waaah! Allah maha mencipta dan segala ciptaan itu maha indah. (wahhh~ bermadah bebb) tapi betulkan? bersyukur sebab masih ada mate untuk melihat. (dah rabun) haha tu baru sikit Allah tarik nikmat. (skodeng org sgt) padan muke. hahah bersyukur masih ada hidung sempurna untuk rase udara (sejuk2 basah embun) masih ada telinga nak dengar ayam berkokok,burung bersiul, masih ada tangan nak bukak tingkap sendiri bley snap2 gambar, masih ada kewarasan otak untuk menulis. sgt terasa yg hidup di dunia ni banyak dah Allah bg nikmat. macam terasa yg tipu jerk nnt aku akan mati jugak. (macam okeyh) baru terasa sgt bersyukur ada kat malaysia. boleh buat seme bende tadi tu, cuba bayang lau kite kat tmpat org2 yg berperang tu. nak bukak tingkap pon tak boleh, nak hirup udara segar pon susah,(mesti ada bau peluru kot) bau peluru mcm mne? haha  nak jalan2 pon ada org kne bunuh merate tmpat. (weh. hidup kat sini sgt bahagia) hmmm.. sekarang pon, aku tgh feeling2 tulis nie, mesti ada org tgh sedih, tgh tido, (ape motif nieh) nak sampaikan yg walaupun x hari hari aku rase gembira, tapi sgt bersyukur dgn pemberian tuhan nieh. tapi sgt2 komfem kalau aku mati jap lagi pon ntah2 xlapes agi nak masuk syurga. banyak mnde lagi aku tak buat. beramal setakat dgn mende wajib(tu pon x awl waktu) ikut dan jerk nk semayang bile asal x habis waktu lagi, hari2 bergaduh dgn adik2 (tv,umah beserak) wat kecik hati ibu abah, tak dgr kate, mmg banyak lagila kne buat baru lepas masuk syurga aku rase. hmmmm. aku pon tahu, pakaian aku pon  langsung x perfect, jaln pakai seluar, pakai baju agak sempit, tudung x labuh mane, nak jugak buat dosa, susah jugak hidup kat malaysia(ceiii ayat buku) mentaliti org melayu keramaian sgt terok. hahah siape? siape? ntah. tapi aku rase aku la salah sorang! nak wat baek pon malu ke?! hmmmm xtau lah ape yg nak dikate lagi. hari2 aku rase sebelum tidur aku buat azam untuk esoknyer, tapi, bgn subuh, ngantok (lupe da azam tu) tpi mase nak siap2 g mndi teringat balik, tapi mesti ada jugak TAPI. amat banyak dugaan hidup nieh. aim mlm td nak siap kn keje hari jieh, tapi tgk!!!! aku pergi online dulu. (weiii salah diri sendiri) huhhhh~

hmmm~nak tinggalkan hidup yang salah dan nak berubah, sgt tidak mudah! nak jadi diri yg baru, wahhhh... aku sgt nak, tapi. (tgk alasan) mengong!! tak senang kan? xde org ckp senang. (based dr buku yg aku bace) nak jadi org lain means diri kita yg baru, sgt lah mencabar dan sakit. (tak caye? try arh!) tgk sakit tak, nak jadi org yg betul2 berlandaskan Islam. tapi, kita memang kne jadi btol2 islam kan? bukan pada name. hmmmm. aku pon bukan alim (wah x alim lgsg) , aku jugak bukan x tahu hukum islam yg betul2, aku tahu, tapi nak mengamalkan.... (Allah tlgla bg aku kekuatan) 
ape yg aku rase sekarang nie, aku x tahu ape yg sebenarnyer aku nak dlm hidup, ape yg aku akan menyesal kalau aku mati, dan aku tak sempat nak buat seme mende tu, tapi, lau kite mati contohnyer, teringin nak g maen bumper car, mase kite mati nant kite menyesal ke tak sempat main? kite menyesal ke lau x sempat nak g gambang water park? menyesal ker???? komfem la tak menyesal kan, hmmm.. ape yg aku nak? xkan lau aku mati aku menyesal tak sempat gapai cita2 kot? tak mungkin kan? tapi mesti menyesal sebab tak buat baek, menyesal tggl semayang, menyesal x bace quran banyak2 (stakat yasin mlm jumaat) cukup ker??? tu pon kadang2 tak bace pon!, menyesal tak zikir banyk2.. mnde tu seme la yg akan buat kite menyesal mase kite mati nnti kan? kan? kan? hmmmm... seme mnde yg kita buat seme sebab niat nak dpt pahala, seme ats name Allah kan? kali nie besar tol impak pas aku bace novel tu. hmmm~ 

SPEECHLESS dah.. dunia nie sangat sementara. heii lepas nie aku mati jugak kan? tapi bile, mcm mne, tu jer tak tahu.. wahhhhh!!!! hati aku macm sgt kosong! aku sgt jauh dr landasan kan? 
Allah berfirman, "kamu tidak tggl (di bumi) melainkan sebentar sahaja, jika kamu benar-benar mengetahui." maka apakah kamu mengira bahawa kami mencipta kamu sekadar bermain-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak dilembalikan kepada kami?
(~al-mu'minuun: 114-115)

selamat renung-renungkan..dan moga Allah tahu ape yg kite nak dan tlg kita capai mnde tu..
terima kasih sebab aku berpeluang untuk tahu buku nie dan belajar dri buku ni its all abaut da real meaning of life
 ~SEKIAN~

ini jugak pasal
"the man who dicided to change on the 12th dies on 11th"

Comments